Profesor de la Harvard: Responsabilitatea este cea mai importanta lectie in leadership

fine image of classic 3d newton cradle background

Un interviu interesant publicat de Mediafax cu unul din profesorii care au predat la scoala de vara Aspire de la Brasov. Mi-ar fi placut sa contina mai multe informatii si mai putina publicitate 🙂

http://www.mediafax.ro/social/interviu-profesor-de-la-harvard-responsabilitatea-este-cea-mai-importanta-lectie-in-leadership-video-15530750

Ce înseamnă leadership? Sunt multe definiţii, şcoli şi viziuni care dezbat problema asta, dar profesorul Steve Jarding, de la Harvard, spune că atunci când încearcă să definească termenul în faţa studenţilor, preferă să descopere definiţia împreună cu tinerii cursanţi. Orice ar însemna pentru fiecare din noi, leadership-ul are totuşi o trăsătură de bază pe care Jarding o repetă foarte des – responsabilitatea. Oricine are talent şi investeşte în educaţia lui, are o responsabilitate faţă de ceilalţi prin prisma abilităţilor sale. Ideea funcţionează, într-un fel, ca jurământul lui Hipocrat. Spre exemplu, dacă o persoană este medic, are responsabilitatea să ajute pe oricine are nevoie de asistenţă medicală, dacă cineva se pricepe foarte bine la ceva, are responsabilitatea să dea mai departe celor din jur, să ajute şi să contribuie pe felia lui, la ce se pricepe el mai bine. Dacă într-o societate avem mai multe persoane care fac asta, care nu acţionează strict individual, atunci avem o comunitate, avem acţiune civică, avem o societate vie şi sănătoasă.
Acesta este mesajul pe care Jarding încearcă să-l transmită mai departe tinerilor care s-au înscris la Şcoala de vară Aspire.

MEDIAFAX: Care este mentalitatea de lider? De ce ne preocupăm atât de mult de acest gen de psihologie individuală şi socială? Cum se descurcă liderii formaţi în situaţii de viaţă imprevizibile?

Steve Jarding: În primul rând, când vine vorba de definirea conceptului de leadership, încercăm să facem asta împreună cu studenţii, în general ajungem la următoarea concluzie: un lider bun are un impact pozitiv asupra societăţii şi afectează un grup mare al acesteia, iar efectul viziunii lui are viaţă lungă, nu dispare după ce liderul părăseşte scena socială. Cea mai importantă lecţie în leadership este responsabilitatea, liderii trebuie să înţeleagă responsabilitatea pe care o au în faţa oamenilor. E adevărat că pe măsură ce îmbătrânim, devenim tot mai cinici şi am fi naivi dacă am crede că educaţia şi toate măsurile pe care le luăm pentru a ne forja personalitatea şi caracterul, ne vor proteja automat de corupţie şi de cinism. Odată ce ajungi în sistem, trebuie să fii pregătit că lucrurile nu se vor întâmpla cum vrei tu, că sistemul va încerca să te muleze pe tine după tradiţiile sale.

MEDIAFAX: Deci sistemul e cel care îngenunchiază oamenii într-un sfârşit?

Steve Jarding: Da, de multe ori aşa este, dar dacă oferi o bază bună la cât mai mulţi oameni, se vor găsi printre aceştia, persoane suficient de puternice încât să nu fie îngenunchiate de sistem, oameni care au forţa să schimbe ei sistemul şi asta începe cu înţelegerea responsabilităţii pe care o au. Te întrebi mai întâi, ce pot să fac eu pentru oamenii care se uită la mine spre îndrumare, cu ce îi ajut eu pe ei? Dacă îţi aminteşti de lucrul acesta de fiecare dată când trebuie să iei o decizie, atunci eşti un lider. La sfârşitul zilei, trebuie să te întrebi dacă ai contribuit la schimbarea în mai bine în acea zi.

Zeci de tineri deosebiţi, studenţi în străinătate, profesionişti şi antreprenori la început de drum, români şi străini deopotrivă au fost prezenţi la Braşov, în cadrul şcolii de vară Aspire, unde profesori de la Harvard şi Stanford au venit să le predea cursuri de leadership. Academia Aspire a fost înfiinţată la iniţiativa unor tineri români plecaţi la studii la unele dintre cele mai bune universităţi din străinătate, unde au învăţat cum ar trebui să arate educaţia pentru a forma o generaţie care să fie capabilă să aducă schimbare. Conceptul occidental de educaţie, pe care au încercat să-l realizeze şi în România, se bazează pe învăţarea prin motivare, prin crearea unor personalităţi autodidacte, care caută să se motiveze pe ei şi pe cei din jur, care se implică la nivel social şi dau înapoi comunităţii. Tinerii care se înscriu în acest program petrec aproximativ o săptămână, în funcţie de modulul la care s-au înscris.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s