Adevarul – valoarea suprema in jurnalism. Scandalul Sky News se transforma in PR.

pr jr

În scena finală din filmul „Pact cu Diavolul”, tânărul avocat este convins de către un jurnalist, de data aceasta, să cadă în păcatul vanităţii şi să-şi spună povestea pentru a deveni o celebritate – https://www.youtube.com/watch?v=qGXvj2BjZLA

Ca şi avocaţii, poate chiar mai mult, jurnaliştii duc o luptă continuă cu acest sentiment al vanităţii, cu dorinţa continuă de a deveni „vedete” publice, eroi care vor să salveze lumea etc. Puţini îşi recunosc însă aceste trăiri.

Exemple de reportaje trucate, contrafăcute sunt de când există această meserie. Tentaţia de a forţa lucrurile, de a găsi elementul spectaculos îi face pe mulţi jurnalişti să uite de principiul suprem din jurnalism – adevărul. Aşa cum se spune că „nimic nu este mai presus de lege”, în jurnalism nimic nu trebuie să fie mai presus de adevăr, nici chiar legea. Multe ţări au înţeles acest lucru şi au făcut legi speciale pentru munca jurnaliştilor – exemplul cel mai elocvent este cel al protecţiei sursei, chiar şi în faţa justiţiei.

Nu există o anchetă finală în cazul jurnaliştilor de la Sky News şi a reportajului din România. Ceea ce nu înţeleg este cum postul de televiziune a decis să difuzeze un nou reportaj realizat de acelaşi jurnalist, o investigaţie pe acelaşi model, dar în Rusia. Sky News a decis să ignore semnele de întrebare legate de veridicitatea materialului din România şi a ales să-şi construiască o campanie de PR pe baza acestui scandal.

Conform principiului (deloc împărtăşit de mine) – „publicitatea negativă este tot publicitate”, postul de televiziune britanic a lăsat deoparte aflarea adevărului şi a făcut pasul de la jurnalism la PR. În acelaşi timp, l-a „sacrificat” şi pe ziaristul în cauză de care se poate delimita oricând invocând faptul că nu cunoştea „obiceiurile de investigaţie” ale acestuia. Obiectivul?! Unul de piaţă, financiar – creşterea numărului de telespectatori, pe toate canalele media.

Este interesant de urmărit cu cât îi creşte raiting-ul, numărul vizualizărilor, publicitatea etc. în perioada acestui scandal. Cu siguranţă, pe termen scurt, câştigurile financiare vor creşte. Pe termen lung însă, va pierde cel mai de preţ lucru pentru un jurnalist – credibilitatea.

 

http://www.mediafax.ro/externe/un-nou-scandal-sky-news-reportaj-cu-mercenari-trimisi-in-siria-de-o-companie-rusa-presa-din-rusia-un-mercenar-din-material-actor-15558620

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s