Ministerul Culturii – cultura are nevoie si de comunicare

min-culturii

Dacă nu ar fi fost campania pentru „Cuminţenia Pământului” puţini dintre noi şi-ar fi adus aminte de Ministerul Culturii sau s-ar fi întrebat ce face mai precis pentru că nu se văd prea multe din comunicare.

Am început analiza cu site-ul – http://www.cultura.ro/ – care, la prima vedere, arată decent ca şi imagine. La nivelul conţinutului însă lucrurile nu stau la fel de bine. În primul rând, la jumătate din pagini este trecut anunţul „în construcţie”.

Mai toate textele postate nu sunt datate. Nu ştim dacă sunt de ieri sau din 2010 de când s-a făcut site-ul. Singurele articole cu dată sunt anunţurile/rezultatele concursurilor sau iniţiativele legislative (este obligatoriu prin lege). De altfel, la majoritatea ministerelor întâlnim aceeaşi situaţie.

Tot legat de noutate şi update: la secţiunea „conducere” sunt trecuţi doar câţiva consilieri, dar nu putem să ştim exact din ce cabinet au făcut parte, iar recomandările evenimentelor din josul paginii nu sunt actualizate de ceva vreme.

Cel mai surprins eşti când mergi la pagina destinată presei şi constaţi că ultimul comunicat este din februarie 2014, iar ultimul anunţ al unei conferinţe din 2012.

Este clar că nici ministrului Corina Şuteu nu îi place site-ul deoarece, zilele trecute, a anunţat că lucrează la unul nou. Este o scuză care nu poate fi acceptată: problema nu este forma site-ului, ci lipsa actualizării lui.

Pe FB (doar acesta contează la noi, iar Guvernul tehnocrat este fanul numărul 1 al FB) lucrurile sunt mai dinamice, în sensul în care se postează în fiecare zi câte ceva. Constatăm însă aceeaşi lipsă de interactivitate cu utilizatorii pe care am mai semnalat-o. Mesajele sunt unidirecţionale însă şi nu provoacă dialog cu utilizatorii. Din păcate, like-urile variază între 5 (un articol care anunţă chiar o sesiune de Q&A cu ministrul) şi 30 (pentru articole din presă). Apropo de articolele din presă, raportul dintre acestea şi mesajele proprii este complet disproporţionat. Majoritatea postărilor o reprezintă articole share-uite.

FB-ul ministrului Corinei Şuteu nu este unul „personal” sau mai bine spus perzonalizat, ci unul în oglindă cu al ministerului, dar cu mai puţini utilizatori.

În privinţa comunicării cu media, evident voi face referire la campania destinată operei lui Brâncuşi. Din punctul meu de vedere, a pornit cu stângul pe mai multe planuri. Nu am înţeles de ce nu a existat o campanie de strângere de fonduri prin sms de la început şi, iniţial, s-au comunicat doar conturi în care puteai dona. Nu am înţeles de ce nu s-au realizat şi evenimente în alte oraşe din ţară în cadrul cărora să fie prezentată sculptura. Atunci când doreşti să strângi bani „în masă”, este necesar să „vulgarizezi” mesajul pentru a fi accesibil tuturor. Cred că ar fi fost mai eficient să transforme mesajul „Daţi un leu pentru Ateneu” în „Daţi un leu pentru Brâncuşi”.

Mărturisesc că nu am urmărit întreaga comunicare din partea ministerului, dar ministrul Corina Şuteu a apărut cu o lună înainte de finalizarea campaniei, când ar mai fi trebuit să se strângă milioane de euro şi, foarte senin, a declarat că are încredere că va fi un succes. Aşa nu! Ar fi trebuit să vină cu planul B, să-şi recunoască greşeala etc. În plus, odată eşuată campania, ministrul s-a făcut nevăzut la nivel de comunicare. Au apărut nişte zvonuri despre demisie care nu au fost nici confirmate, nici infirmate. Într-un final, salvarea a venit de la Cioloş care a anunţat că o păstrează pe Corina Şuteu. Degringoladă totală la nivel de comunicare!

Recomandările generale pentru partea de online sunt legate de actualizarea informaţiilor şi interacţiunea cu utilizatorii. În plus, sfatul este ca anunţurile oficiale să nu mai fie făcute pe FB pentru că numărul vizualizărilor este foarte mic. Mult mai bine ar fi ca reprezentanţii ministerului să meargă la TV sau să aibă un interviu în presă.

Înainte de toate însă, este nevoie de o strategie de comunicare pentru că, în acest moment, lucrurile par că se petrec la întâmplare. Această strategie ar trebui să cuprindă şi o parte importantă de crisis management (recomandare valabilă pentru toate ministerele). Ministrul ar trebui să-şi construiască un profil în mass media, iar accentul în cazul său ar fi bine să cadă pe mesaje de susţinere din partea oamenilor din domeniu pentru a-şi putea legitima acţiunile mai uşor.

Mai mult decât oricare instituţie, consider că Ministerul Culturii are nevoie de o echipă de comunicare bine pregătită care să crească gradul de interacţiune cu oamenii, cu mass media, cu celelalte instituţii etc. altfel o să rămânem doar cu mesaje de tipul „băgaţi site-ul de cultură în dubă!”.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s