Ministerul Energiei, aspect virtual decent… continut de poveste

sigla-energie

Ministerul Energiei are un site oficial cu un aspect curat – www.energie.gov.ro. Este uşor de accesat, cu informaţiile grupate în secţiuni bine definite. Aparent, poţi spune că este un succes. Informaţiile sunt actualizate, există comunicate transmise în mod constant.

Cei care s-au ocupat de branding, s-au gândit că este interesant să adauge la nivelul comunicării instituţionale, alături de siglă, cuvinte mari precum: „Profesionalism. Integritate. Transparenţă”. Este ciudată încercarea de a atribui aceste cuvinte demersului de prezentare publică a unei instituţii. Cu toate acestea, trebuie să ne amintim că Ministerul face parte din aparatul guvernamental. Dacă te uiţi la cum “arată” instituţiile din România în spaţiul online, constaţi că există o constanţă. Lipseşte unitatea construcţiei vizuale. Acel element care poate crea apartenenţa la un întreg. Fiecare instituţie încearcă să fie „cea mai frumoasă şi cea mai deşteaptă”.

Pe Facebook, Ministerul are peste 2.000 de persoane care urmăresc pagina. Din păcate, interacţiunea este minimă, lipsind comentariile utilizatorilor. Pe pagina instituţiei predomină distribuţia simplă a comunicatelor & declaraţiilor de presă, fără a avea o minimă adecvare a mesajului la canalul de comunicare ales.

Pe LinkedIn există un profil vechi al Ministerului, din perioada în care se numea „Ministerul Energiei Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri”. Având în vedere profilul Ministerului, respectiv obiectivele acestuia (presupunând că printre ele se numără atragerea de investiţii, implementarea de proiecte, cooperarea internaţională etc.), acesta ar fi un canal de comunicare adecvat. Evident, cu un conţinut dezvoltat într-o limbă de circulaţie internaţională.

În ceea ce priveşte substanţa comunicării, vom face referire la o situaţie recentă. Protagonistul, chiar Ministrul Energiei, Victor Grigorescu. Are o pagină de Facebook mai animată – prin prezenţa comentariilor din partea utilizatorilor cărora Ministrul nu le prea răspunde. Conţinutul postat este în stilul celui de pe pagina oficială a instituţiei – ton simplu, de comunicat de presă, şi texte lungi.

Vorbeam în materialele anterioare despre inconsecvenţa în comunicare şi despre confundarea comunicării instituţionale cu prezenţa în „social media”. În luna octombrie, Ministrul s-a confruntat cu o „situaţie de criză” – neconcordanţe în declaraţia de avere, respectiv apariţia unei „ranzacţii” derulate printr-un offshore. Ministrul alege să se „disculpe” pe Facebook, într-un text lung, mai degrabă potrivit unui blog personal, mergând pe varianta unui discurs emoţional în care se acuză „campania de presă negativă”. Încheierea postării din 7 octombrie – „Rămân cu convingerea că misiunea unui ministru e să îşi asume toate deciziile pentru perioada în care e în funcţie, să îşi lase campania de imagine şi dorinţele personale pentru perioada post-ministerială şi să fie onest faţă de concetăţenii săi.”, este un alt exemplu de neconsecvenţă în comunicare. Este greu de acceptat faptul că un ministru este onest faţă de concetăţeni, neclarificând situaţia unei tranzacţii financiare la care se referă ca fiind „o tranzacţie privată”. Pare că Ministerul care îşi face un titlu de glorie din „Profesionalism. Integritate. Transparenţă” reuşeşte să eşueze la toate capitolele din cauza:

  • Inadecvării comunicării la canalele utilizate
  • Confundării comunicării instituţionale cu acţiunile de comunicare desfăşurate pe reţelele de socializare
  • Comunicării emoţionale & victimizării pe teme care ţin de acţiuni concrete
  • Negării validităţii unui subiect prin trecerea acestuia în „privat”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s