Advertising Trump

sondaj-trump

După alegerile prezidenţiale din SUA mulţi specialişti în marketing şi comunicare au constatat că uneltele folosite până atunci nu mai sunt eficiente. Se discută mult despre lipsa de relevanţă a sondajelor de opinie, despre fake news în social media etc.

Toate acestea au consecinţe asupra comunicării „pure” ca să spun aşa. Pe nimeni nu mai preocupă acurateţea informaţiei şi nimeni nu mai crede în puterea acesteia. Prin creşterea importanţei internetului, focusul este pe cât de multe persoane văd informaţia şi nu pe câte o înţeleg sau sunt interesate de ea. Se caută reacţie rapidă şi nu fidelizare!

Cel mai bine a înţeles acest lucru Donald Trump care pune accent (cu succes!) pe marketing/adversiting/fake news/manipulare etc. şi foarte puţin pe comunicarea ce implică valoare de informaţie.

Ultimul lucru care mi-a atras atenţia este aşa zis-ul sondaj de opinie despre modul în care mass media reflectă activitatea administraţiei Trump – http://mashable.com/2017/02/16/trump-attacks-media-survey/#pwFceuNd15qS

Sondajul începe cu întrebarea: „Credeţi că principalele canale media prezintă în mod eronat activitatea noastră?” şi continuă în acelaşi stil „Aveţi încredere că CNN prezintă corect ce facem noi?” sau „Ce subiect a prezentat cel mai prost media? cu variante gen: imigraţie, religie, economie etc.”

Practic, manipularea respondenţilor se face din întrebare, iar din acest punct de vedere nu poate fi considerat un sondaj serios, „pe bune”.

De obicei, acest tip de sondaj este folosit ca instrument de marketing pentru a transmite informaţii care te interesează într-un mod ce pare neutru. Înainte de campaniile electorale sau în timpul lor, unii politicieni folosesc această metodă pentru „a se lăuda” în mod indirect. O asociaţie (neafiliată politic) este însărcinată să desfăşoare sondajul. Sunt puse întrebări din categoria: „Cum vi se pare iniţiativa deputatului/partidului X de a construi un spital anul acesta?” Răspunsul nu este important, contează doar că a fost transmisă informaţia. Dacă ar spune acest lucru direct politicianul mesajul ar fi respins de oameni şi încadrat la promisiune electorală, necredibil. Venit dintr-o zonă neutră este pus la categoria „speranţe”, deci un lucru ce s-ar putea îndeplini.

Trump merge mai departe şi îşi asumă tipul acesta de sondaj. El vrea doar să-şi exprime părerea şi să testeze câţi alţii sunt gata să-l urmeze. Pe de altă parte, aşa cum spuneam mai devreme, nu răspunsurile sunt importante, ci transmiterea mesajelor. Să se discute despre subiect, să se creeze îndoială.

În acelaşi timp, Trump dă o nouă lovitură presei care, în ultimii ani, se confruntă cu o criză pe toate planurile. Scandalurile legate de susţineri vădite ale politicienilor sau circulaţia informaţiei în online care îi face pe mulţi să se creadă jurnalişti, au dus la scăderea încrederii în mass media şi în profesia de jurnalist.

Trump dă însă o lovitură şi comunicării, preferând marketing-ul şi advertising-ul în strategia lui ca preşedinte al SUA.

Va fi interesant de urmărit impactul acestei strategii, dar şi cum vor reacţiona specialiştii în domeniu, ce soluţii vor găsi.

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s